پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183333
سرنوشت قطورترين پرونده بعد از انقلاب در مجلس چه خواهد شد؟
تاریخ انتشار : 1394/08/03 14:50:48
نمایش : 1068
با وجود گذشت بيش از 3 سال از تصويب تحقيق و تفحص از ستاد سوخت و مديريت حمل و نقل کشور در مجلس، اين پرونده تاکنون به اتمام نرسيده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، 10 سال پيش ستاد تبصره 13 كه بعدها به ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت تغيير نام داد، براي جلوگيري از قاچاق سوخت ارزان كشور و حفظ منافع ملي ايجاد شد اما متاسفانه چندي بعد خبرهايي مبني بر رانتخواري از اين ستاد به گوش رسيد.

آمار و ارقام غلطي كه ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از تعداد خودروهاي از رده خارج شده و کارت‌هاي سوخت صادره به مجلس ارائه داد، منجر به دام افتادن آماردهندگان شد و در نهايت با اصرار برخي نمايندگان د‌وره نهم مجلس در دي ماه سال 91 نظارت بر ستاد‌ سوخت در مجلس تصويب شد.

بعد از تصويب تحقيق و تفحص از ستاد سوخت در مجلس کميته‌اي به رياست "مهدي دواتگري" عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، 11 نفر از اعضاي کميسيون اقتصادي و 4 نفر از ساير کميسيون‌ها تشکيل شد تا عملکرد اين ستاد را در جريان سال‌هاي ميان 1385 تا 1391 مورد بررسي قرار دهند.

بر اين اساس قرار شد؛ سهميه‌بند‌ي سوخت، سهميه خاص براي افراد‌ و ارگان‌هاي خاص و همچنين هزينه‌هاي ماد‌ي ستاد‌ سوخت د‌ر بازه زماني مشخص د‌ولت د‌هم د‌ر طول انجام اين تحقيق و تفحص مورد‌ بررسي قرار گيرد.
 
سرنوشت قطورترين پرونده بعد از انقلاب در مجلس چه خواهد شد؟
 
قطورترين پرونده تحقيق در مجلس کليک خورد
 
"مهدي دواتگري" رئيس کميته تحقيق و تفحص از ستاد سوخت که پيش از نمايندگي مجلس قاضي بازپرس پرونده رسيدگي به جرائم متهمان تبصره ۱۳ بود، اين تحقيق و تفحص را از سنگين‌ترين و پرحجم‌ترين تفحص‌ها بعد از پيروزي انقلاب اسلامي برشمرد و اعلام کرد که تحقيق و تفحص از ستاد سوخت کشور در واقع تفحص از رياست‌جمهوري، ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور،‌ وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محيط زيست، سازمان گمرکات و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها است.

اما بعد از گذشت حدود سه سال از تصويب تحقيق و تفحص از ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور هنوز گزارشي در اين رابطه در صحن مجلس قرائت نشده است و اين عدم نتيجه پرونده موجب انتقاد برخي از نمايندگان شد.

نادر قاضي‌پور عضو هيأت تحقيق و تفحص از عملکرد تبصره ۱۳ قانون بودجه يکي از منتقدان مسکوت ماندن 3 ساله تحقيق و تفحص از ستاد سوخت بود که در اين زمينه اظهار کرد: دواتگري 3 سال قبل گفت که قاضي پرونده مسائل مطرح شده در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت بوده و مي‌تواند 15 روزه اين پرونده را جمع ‌کند اما چرا پس از 3 سال هنوز خبري نشده است؟

به اعتقاد اين عضو هيأت تحقيق و تفحص از عملکرد تبصره 13 نتيجه به جريان افتادن مجدد تفحص از ستاد مديريت حمل و نقل کشور، افشاي مفاسد اقتصادي اتفاق افتاده در اين ستاد و مشخص شدن منشاء واردات بخشي از خودروهاي لوکس توسط مديران وقت ستاد است و اکنون سرنوشت تحقيق و تفحص از ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور در گرو تغيير رئيس و برخي اعضاي اين هيأت تفحص است.
 
وجود فساد 80 ميلياردي در ستاد سوخت!

در ادامه انتقادات حدود يک ماه پيش اظهارنظر سيدمهدي موسوي‌‌نژاد عضو كميسيون انرژي مبني بر وجود فساد ٨٠ ميليارد توماني در ستاد سوخت بار ديگر افکار عمومي را متوجه عدم تکميل و قرائت پرونده فساد ستاد سوخت در مجلس کرد هر چند ايرج نديمي نايب ‌رييس كميته تحقيق و تفحص از ستاد سوخت اين خبر را رد كرد اما وي از قرائت گزارش بروز مفسده‌هايي در اين پرونده در صحن علني مجلس خبر داد.

بعد از انتقادات برخي نمايندگان "مهدي دواتگري" رئيس کميته تحقيق و تفحص از ستاد سوخت در واکنش به اتهام‌هاي مطرح شده به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تحقيق و تفحص از ستاد سوخت و ستاد مديريت حمل و نقل بسيار زمان‌بر است و نمي‌توان بدون بررسي در مورد آن اعلام نظر کرد.
سرنوشت قطورترين پرونده بعد از انقلاب در مجلس چه خواهد شد؟
دواتگري: جمع‌بندي تحقيق و تفحص ستاد سوخت تا يک ماه آتي

وي با بيان اينکه روند انجام استعلامات مقداري طولاني شده، تاکيد کرد: تاکنون در اين رابطه هيچ‌گونه کوتاهي صورت نگرفته است و حداکثر تا 1 ماه آتي جمع‌بندي نهايي اين تحقيق و تفحص به کميسيون مربوطه ارائه خواهد شد.

دواتگري همچنين با رد هرگونه فشار در روند تحقيق و تفحص از سوي اشخاص ذي‌نفوذ در اين پرونده بيان داشت: گزارش تحقيق و تفحص از ستاد سوخت تا زمان قرائت در صحن مجلس محرمانه بوده و تاکنون در روند اين بررسي تحت فشار از هيچ ناحيه‌اي نبوده‌ام.

اين درحالي است که هفته گذشته نيز يکي ديگر از لايه‌هاي وجود فساد در ستاد سوخت در نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مشخص شد.

تشکيل هياتي براي بازگرداندن وجوهات مردم از ستاد سوخت

"عزت‌الله يوسفيان‌ملا" نماينده مردم آمل و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي بعد از نشست هفته گذشته اين ستاد از بررسي پرونده ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور در اين جلسه خبر داد و اعلام کرد: در اين پرونده چند هزار نفر از مردم کشور براي تعويض خودروهاي فرسوده‌ به ستاد سوخت پول داده‌اند که نه تنها خودرويي تحويل نگرفته‌اند بلکه پولشان نيز به آنها برگردانده نشده است.

يوسفيان ملا همچنين از تشکيل هياتي با حضور دادستاني تهران، ديوان محاسبات و وزير اقتصاد خبر داد و گفت: قرار است اين هيات هرچه سريع‌تر وجوه مردم را که به حساب قابل برداشتن خزانه رفته را اخذ و سريع‌تر به مردم بازگرداند.

شايد زماني که تحقيق و تفحص از ستاد مديريت حمل و نقل و ستاد سوخت کشور در مجلس تصويب شد، کسي گمان نمي‌کرد که اين پرونده سه ساله شود اما اکنون که دواتگري رئيس کميته تحقيق و تفحص از ستاد سوخت با اطمينان ماه ديگر را براي قرائت گزارش خود در صحن علني مجلس مشخص کرده است، آيا بايد اميدوار بود که اين پرونده بدون هيچ کم و کاستي به نتيجه نهايي رسيده و حقوق مردم در اين رابطه اعاده شود؟

گزارش از سارا خالقي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html